Nietrzeźwi kierowcy w Polsce, to problem powszechnie znany, jednak jak wynika z badań DRUID(1), wiele osób jeździ także pod wpływem narkotyków. Zarówno jedni kierowcy, jak i drudzy stwarzają na drogach śmiertelne niebezpieczeństwo tak dla siebie samych, jak i pasażerów oraz innych uczestników ruchu drogowego. Zjawisko narkomanii jest problemem społecznym na całym świecie i żaden kraj nie jest w stanie całkowicie wyeliminować środków odurzających, szczególnie wśród młodych osób. Potrzeba wiele czasu i wysiłku, aby z jednej strony kontrolować trendy używania środków psychoaktywnych, z drugiej zaś minimalizować szkody związane z ich używaniem, dlatego kampania ma na celu kreowanie mody na bezpieczną jazdę i bezpieczne powroty z wszelkich imprez młodzieżowych, by młodzież nie ryzykowała podwójnie - biorąc i pijąc, a następnie wsiadając za kierownicę.
Problem jest szczególnie ważny dla osób pomiędzy 16 a 25 rokiem życia, bywalców klubów i dyskotek. Dobra zabawa, przez brak wyobraźni, ma często tragiczne zakończenie, dlatego pożądanym efektem kampanii będzie zmiana postaw wśród młodzieży, a planowanie powrotu z imprezy stanie się normą dla młodych ludzi – dla ich dobra i dobra wszystkich użytkowników dróg. Równie ważnym celem kampanii jest uświadamianie młodym ludziom, że prowadzenie pojazdu po spożyciu narkotyków jest przestępstwem, za które grożą kary pozbawienia wolności do dwóch lat.
Tegoroczna kampania, podobnie jak jej pierwsza odsłona, obejmie między innymi spoty telewizyjne, radiowe oraz reklamę w prasie. Tym razem kreacja kampanii wykorzystuje jednak język młodych ludzi i wciąga ich w dialog zachęcając młodzież do aktywnego uczestniczenia w kampanii poprzez refleksyjne pytanie „A Ty jak wracasz do domu?”. W ramach kampanii uruchomiona została strona internetowa www.planujpowrot.pl, na której internauci będą mogli wyrażać się na ten temat w ramach konkursu związanego z ideą kampanii, ale znajdą również informacje o wpływie narkotyków i alkoholu na kierowcę.
Za kreację „Brałeś? Nie jedź! Po narkotykach i alkoholu rozum wysiada” oraz jej pozycjonowanie
w mediach odpowiada agencja Martis. Relacje z mediami w ramach akcji prowadzi natomiast agencja PR Partner of Promotion. Kampania potrwa do końca listopada br.
(1) Badania DRUID prowadzone przez Instytut Transportu Samochodowego i Policję w okresie od 15 października 2006, ich zakończenie przewidziane jest na 2011 rok. W badaniach bierze udział 19 krajów Unii Europejskiej. Ich celem jest ocena skali problemu prowadzenia pojazdów pod wpływem alkoholu i substancji psychoaktywnych.