Podstawowy cel szkolenia to zwiększenie wiedzy rodziców oraz opiekunów dzieci z rozpoznanym zaburzeniem z kręgu FASD w zakresie natury choroby, jej symptomatologii oraz strategii postępowania oraz wsparcie rodziny w procesie wychowywania dziecka z FASD.
Cel ten zostanie osiągnięty m.in. poprzez psychoedukację czyli wykłady w formie online, konsultacje indywidualne w formie teleporad udzielanych przez specjalistów z różnych dziedzin oraz spotkania online grupy wsparcia.
Szkolenie przewidziane jest zarówno dla rodziców adopcyjnych, jak i opiekunów zastępczych dzieci z FASD, a udział w szkoleniu jest bezpłatny. O kwalifikacji decydują kolejność zgłoszeń (wypełnienie i odesłanie formularza zgłoszeniowego). Zakwalifikowane osoby dostaną potwierdzenie udziału w szkoleniu.
Formy prowadzenia zajęć:
Psychoedukacja
Psychoedukacja prowadzona będzie w formie wykładowej/warsztatowej. Wykładowcami będą specjaliści z Centrum Kompleksowej Diagnostyki i Terapii FASD przy Wojewódzkim Specjalistycznym Szpitalu Dziecięcym im. św. Ludwika w Krakowie, Oddziału Klinicznego Psychiatrii Dzieci, Młodzieży i Dorosłych Szpitala Uniwersyteckiego w Krakowie oraz specjaliści różnych krakowskich i małopolskich ośrodków od wielu lat zajmujący się diagnozowaniem i terapią dzieci i młodzieży z zaburzeniami w rozwoju, publikujący podręczniki dla terapeutów i opiekunów, dotyczące tej problematyki.
Treści przekazywane w wykładach oparte będą na doświadczeniu własnym prowadzących oraz dostępnej literaturze zagranicznej (ze względu na brak merytorycznej literatury w języku polskim) (publikacje w bazie Pubmed, publikacje wydawane przez NoFASD Australia, NoFASD UK, CFCA Australia itp.). Doświadczenie specjalistów prowadzących część psychoedukacyjną gwarantuje wysoki poziom zarówno pod względem merytorycznym jak i dostosowania przekazu do potrzeb opiekunów.
Planowane jest przeprowadzenie 40 godzin wykładów w formie online “na żywo” poprzez platformę Zoom.
Konsultacje indywidualne
Konsultacje w formie teleporad udzielane będą przez specjalistów z różnych dziedzin (np. psychiatra, psycholog, prawnik, pediatra, neurologopeda) w zależności od indywidualnych potrzeb uczestników szkolenia. Podczas pierwszego zjazdu opiekunowie otrzymają listę specjalistów wraz z opisem ich specjalności i zostaną poproszeni o wybór osoby, z którą będą chcieli odbyć rozmowę indywidualnie. Podczas konsultacji opiekunowie będą mieli możliwość omówienia trudności, z którymi borykają się jako opiekunowie i uzyskania zwrotnej informacji na temat sposobów radzenia sobie ze zgłaszanymi trudnościami. Konkretne zagadnienia wynikać będą z problemów zgłaszanych przez opiekunów.
Każdy z uczestników szkolenia otrzyma jedną godzinę konsultacji przy założeniu, że pary będą uczestniczyć w konsultacjach razem. Konsultacje będą udzielane wg uzgodnionego z uczestnikami szkolenia harmonogramu.
Grupa wsparcia
Zajęcia w formie grupy wsparcia prowadzone będą przez terapeutów mających wieloletnie doświadczenie w pracy z rodzinami w kontekście dziecka z trudnościami emocjonalnymi, rozwojowymi, więzi. Zajęcia będą mieć formę moderowanej grupy wsparcia (zajęcia online na patformie Zoom). Tematyka rozmów wynikać będzie bezpośrednio z trudności zgłaszanych przez opiekunów, ale zagadnienia oscylować będą wokół adopcji, przysposobienia, zaburzeń więzi i relacji pomiędzy członkami rodziny.
Ramowy plan zjazdów:
Sobota:
- 9.00 – 14.00 psychoedukacja w formie wykładów/warsztatów (w tym 2x 15 min przerwy kawowe)
- 14.00 – 15.00 przerwa obiadowa
- 16.00 – 18.30 grupa wsparcia
Niedziela:
- psychoedukacja w formie wykładów on - line
Program wykładów:
SOBOTA 7 MAJA
- Problemy pediatryczne u pacjentów z FASD
- Problemy psychiatryczne u dzieci z FASD – dlaczego dzieci z trudnościami rozwojowymi częściej potrzebują psychiatry
- Dlaczego praca z rodziną jest bezcenna? Czy terapia rodzinna oznacza „winę” rodziców?
NIEDZIELA 8 MAJA
- Zaburzenia neuropsychologiczne charakterystyczne dla FASD
- „Ukryta moc dotyku” - jak wspierać na terenie domu dzieci z zaburzeniami integracji sensorycznej
- Blisko i daleko. Zaburzenia więzi u dziecka z FASD
SOBOTA 4 CZERWCA
- Wokół trudnych emocji, „niegrzeczne” dziecko
- Komunikacja z dzieckiem
- Moje JA w relacji z dzieckiem
NIEDZIELA 5 CZERWCA
- W co się bawić, w co się bawić? Rozwój dziecka poprzez zabawę
- Wspieranie dziecka w obszarze zaburzeń neuropsychologicznych
SOBOTA 24 WRZEŚNIA
- Jak zadbać o siebie w kontekście opieki nad pacjentem z FASD
- Język, mowa i komunikacja. Problemy językowe u osób z FASD i sposoby wsparcia
- Nastolatek z FASD, czy młodzież z trudnościami rozwojowymi jest szczególnie narażona na kryzys adolescencyjny ?
NIEDZIELA 25 WRZEŚNIA
- Możliwości wparcia w edukacji dziecka z FASD
- „Tożsamość dziecka adoptowanego oraz rozmowy o rodzinie biologicznej w kontekście FASD”
- „Zależność pomiędzy diagnozą dziecka z FASD a rozumieniem występujących trudności – proces żałoby własnych oczekiwań w odniesieniu do rzeczywistości”
- „Znaczenie konsekwencji oraz rutyny w kontekście nabywania umiejętności społecznych dziecka z FASD”
SOBOTA 15 PAŹDZIERNIKA
- Zagadnienia prawne w kontekście dziecka z FASD
- Możliwości terapii dziecka po traumie
- Świadomość własnych emocji i ich rola w rodzicielstwie
NIEDZIELA 16 PAŹDZIERNIKA
- Doradztwo zawodowe w kontekście uczniów z FASD
- „Spotkanie z mamą adopcyjną oraz dorosłym dzieckiem z FASD”
W celu zgłoszenia swojego udziału w szkoleniu, prosimy o uzupełnienie formularza zgłoszeniowego do 01.05.2022 r.
Zgłoszeń należy dokonywać poprzez formularz: https://forms.gle/mpZuHEy8yaVUDcvt6
Więcej informacji można uzyskać pisząc na mail: szkolenie.fasd@dzieciecyszpital.pl
Zadanie współfinansowane ze środków Funduszu Rozwiązywania Problemów Hazardowych, realizowane na zlecenie Krajowego Centrum Przeciwdziałania Uzależnieniom.