Zadania do realizacji ze środków Funduszu Rozwiązywania Problemów Hazardowych w zakresie PROGRAMU PRZECIWDZIAŁANIA UZALEŻNIENIOM BEHAWIORALNYM
Nr |
Nazwa zadania |
Opis zadania |
1 |
Przeprowadzenie projektów szkoleniowych dotyczących wykorzystania skutecznych metod profilaktyki i terapii w odniesieniu do uzależnień behawioralnych, adresowanych do terapeutów uzależnień, lekarzy. |
Zorganizowanie i przeprowadzenie szkoleń mających na celu zwiększanie poziomu wiedzy i kompetencji terapeutów uzależnień i lekarzy w zakresie stosowania skutecznych metod pracy w odniesieniu do uzależnień behawioralnych. |
2 |
Przeprowadzenie projektów szkoleniowych dotyczących wykorzystania skutecznych metod profilaktyki w odniesieniu do uzależnień behawioralnych, adresowanych do realizatorów programów profilaktycznych. |
Zorganizowanie i przeprowadzenie szkoleń mających na celu zwiększanie poziomu wiedzy i kompetencji osób realizujących programy profilaktyczne, w zakresie problematyki związanej z zagrożeniami wynikającymi z uzależnień behawioralnych oraz metod i sposobów przeciwdziałania rozwijaniu się problemów związanych z uzależnianiami behawioralnymi. |
3 |
Przeprowadzenie projektów szkoleniowych na temat skutecznych metod profilaktyki i terapii w odniesieniu do uzależnień behawioralnych adresowanych do uczestników szkoleń certyfikowanych akredytowanych przez KBPN i PARPA. |
W ramach zadania planowane jest zlecenie do realizacji projektów szkoleniowych dotyczących problematyki uzależnień behawioralnych, realizowanych w ramach istniejących programów szkoleń certyfikowanych.
|
4 |
Zorganizowanie i przeprowadzenie webinariów adresowanych do realizatorów programów profilaktycznych i terapeutów uzależnień |
W ramach zadania planowane jest przeprowadzenie cyklu szkoleń poświęconych metodom ewaluacji, adresowanych do podmiotów realizujących zadania zlecone dofinansowane ze środków FRPH, prowadzonych w formie seminariów internetowych, z wykorzystaniem wirtualnych narzędzi. |
5 |
Realizacja projektów szkoleniowych w zakresie problematyki uzależnień behawioralnych adresowanych do studentów kierunków mających zastosowanie w obszarze zdrowia publicznego. |
W ramach zadania planowane jest zlecenie do realizacji projektów szkoleniowych adresowanych do studentów medycyny, psychologii, pedagogiki, resocjalizacji i pracy socjalnej, służących zwiększeniu poziomu ich wiedzy w zakresie profilaktyki i terapii uzależnień behawioralnych. |
6 |
Przeprowadzenie projektów szkoleniowych adresowanych do operatorów gier losowych, ukierunkowanych na promowanie odpowiedzialnego i kontrolowanego grania oraz rozpoznawanie symptomów grania problemowego i patologicznego. |
Celem zadania jest zwiększenie świadomości i wiedzy wśród operatorów gier losowych na temat zagrożeń związanych z hazardem oraz nabycie umiejętności rozpoznawania symptomów grania patologicznego. |
7 |
Opracowanie i wydanie materiałów zawierających podstawowe informacje na temat uzależnień behawioralnych, adresowanych do nauczycieli i pedagogów, uwzgledniających wnioski i rekomendacje wynikające z badań zrealizowanych ze środków FRPH. |
Przedmiotem zadania jest opracowanie i wydanie w formie elektronicznej materiałów informacyjno-edukacyjnych obejmujących problematykę uzależnień w kontekście zagrożeń wynikających z uzależnień behawioralnych, na które najbardziej narażone są dzieci i młodzież szkolna, ze szczególnym uwzględnieniem zagrożeń wynikających z nadmiernego korzystania z mediów elektronicznych. Celem realizacji tego zadania jest zwiększenie wiedzy pracowników oświaty oraz umiejętności podejmowania przez nich adekwatnych działań w obliczu tych zagrożeń. |
8 |
Wydanie publikacji dotyczących problematyki uzależnień behawioralnych adresowanych do realizatorów programów profilaktycznych, terapeutów uzależnień, lekarzy. |
Przedmiotem zadania jest wydanie publikacji dostarczających wiedzy z zakresu problematyki uzależnień behawioralnych, w tym na temat skutecznych strategii i metod w zakresie profilaktyki i leczenia uzależnień behawioralnych. Publikacje przeznaczone będą do bezpłatnej dystrybucji dla realizatorów programów profilaktycznych oraz terapeutów uzależnień. |
9 |
Międzynarodowa konferencja naukowa dotycząca problematyki związanej z hazardem i innymi uzależnieniami behawioralnymi. |
Przedmiotem zadania jest przeprowadzenie konferencji dotyczącej uzależnień behawioralnych służącej zwiększeniu poziomu wiedzy i kompetencji zawodowych realizatorów programów profilaktycznych i terapeutycznych w zakresie uzależnień behawioralnych oraz zapoznanie się z doświadczeniami ekspertów z innych krajów zajmujących się tą tematyką. |
10 |
Realizacja działań służących upowszechnianiu wiedzy z zakresu uzależnień behawioralnych, w tym opracowanie i upowszechnianie materiałów informacyjno-edukacyjnych dotyczących problematyki uzależnień behawioralnych. |
Przedmiotem zadania jest upowszechnianie wiedzy na temat zagrożeń związanych z uzależnieniem od hazardu lub innych uzależnień behawioralnych a także wiedzy w zakresie przeciwdziałania tym uzależnieniom. Dofinansowanie będzie przyznawane w szczególności na realizację projektów w innowacyjnej formie m.in. interaktywnych narzędzi edukacyjnych, gier, filmów edukacyjnych, popularyzowanie problematyki na łamach czasopism obejmujących tematykę uzależnień. |
11 |
Organizacja regionalnych konferencji na temat zagrożeń związanych z hazardem i innymi uzależnieniami behawioralnymi. |
W ramach zadania planowane jest przeprowadzenie regionalnych konferencji, których celem jest uwrażliwienie osób odpowiedzialnych za politykę społeczną oraz osób zawodowo zajmujących się problematyką uzależnień na problem zagrożeń związanych z hazardem i innymi uzależnieniami behawioralnymi. |
12 |
Ogólnopolska kampania społeczna na temat zagrożeń związanych |
Przedmiotem zadania jest realizacja ogólnopolskiej kampanii społecznej skierowanej do rodziców i opiekunów dzieci w wieku przedszkolnym, która ma na celu uwrażliwić ich na zagrożenia wynikające z nadużywania nowych technologii przez dzieci a także edukować na temat sposobu zapobiegania temu zjawisku i dostarczać wiedzy na temat czynników chroniących. Zadanie zaplanowano do realizacji w okresie dwuletnim. |
13 |
Opracowanie, wydanie oraz dystrybucja kwartalnika „Serwis Informacyjny. Uzależnienia” obejmującego tematykę uzależnień. |
Celem zadania jest wydanie pisma poświęconego tematyce uzależnień behawioralnych oraz uzależnienia od substancji psychoaktywnych. Misją pisma będzie pośredniczenie w przekazie informacji na temat różnorodnych działań podejmowanych w zakresie przeciwdziałania uzależnieniom m.in. prowadzonych badań, metod leczenia i rehabilitacji, profilaktyki itp. |
14 |
Upowszechnienie wiedzy na temat zagrożeń wynikających z nałogów behawioralnych – cykl artykułów w prasie o zasięgu ogólnopolskim |
Przedmiotem zadania jest wydanie cyklu artykułów w prasie o zasięgu ogólnopolskim, których celem jest przybliżenie tematu uzależnień behawioralnych, ze szczególnym uwzględnieniem czynników chroniących |
15 |
Prowadzenie telefonu zaufania świadczącego pomoc w zakresie uzależnień behawioralnych. |
Celem zadania jest kompleksowa obsługa telefonu zaufania świadczącego pomoc w zakresie uzależnień behawioralnych, działającego pod numerem telefonu 801 889 880. |
16 |
Prowadzenie strony internetowej www.uzaleznieniabehawioralne.pl obejmującej problematykę dotyczącą hazardu problemowego/ patologicznego oraz obsługę poradni internetowej w zakresie tej problematyki. |
Przedmiotem zadania jest kompleksowa obsługa strony internetowej oraz prowadzonej w ramach strony poradni internetowej, działającej pod adresem www.uzaleznieniabehawioralne.pl.
|
17 |
Opracowanie, realizacja i ewaluacja programów profilaktyki uniwersalnej w zakresie zapobiegania uzależnieniom od hazardu lub innym uzależnieniom behawioralnym. |
Realizacja zadania ma służyć przygotowaniu opartych na dowodach programów profilaktyki uniwersalnej, mających zastosowanie w zapobieganiu uzależnień behawioralnych, gotowych do wdrożenia w skali ogólnopolskiej lub regionalnej. |
18 |
Realizacja działań profilaktyki uniwersalnej skierowanej do dzieci |
W ramach zadania planowane jest zlecenie realizacji programów profilaktyki uniwersalnej mających na celu zapobieganie uzależnieniom behawioralnym, ze szczególnym uwzględnieniem zagrożeń związanych |
19 |
Opracowanie programu dla rodziców dzieci w wieku przedszkolnym dotyczącego kształtowania prawidłowych nawyków i zachowań ich dzieci w kontakcie z mediami elektronicznymi. |
Przedmiotem zadania jest przygotowanie, opartego na dowodach naukowych, programu dla rodziców dzieci w wieku przedszkolnym z zakresu kształtowania prawidłowych nawyków i zachowań ich dzieci |
20 |
Wspieranie realizacji programów profilaktycznych w miejscu pracy. |
Przedmiotem zadania jest realizacja projektów profilaktyki uzależnień behawioralnych, adresowanych do grup zawodowych wysokiego ryzyka uzależnieniem |
21 |
Opracowanie, realizacja i ewaluacja programów w zakresie profilaktyki selektywnej skierowanej do osób zagrożonych hazardem lub innymi uzależnieniami behawioralnymi. |
Realizacja tego zadania ma służyć przygotowaniu opartych na dowodach programów profilaktyki selektywnej skierowanych do osób zagrożonych hazardem problemowym/ patologicznym lub innymi uzależnieniami behawioralnymi, gotowych do wdrożenia w skali ogólnopolskiej lub regionalnej, mających na celu poprawę funkcjonowania społecznego tych osób. |
22 |
Realizacja działań w zakresie profilaktyki selektywnej skierowanej do osób zagrożonych hazardem lub innymi uzależnieniami behawioralnymi. |
Przedmiotem zadania jest realizacja programów profilaktyki selektywnej w zakresie zapobiegania problemowemu i patologicznemu hazardowi oraz innym uzależnieniom behawioralnym. |
23 |
Program opieki i terapii patologicznych hazardzistów, osób z innymi uzależnieniami behawioralnymi, ich bliskich i rodzin. |
Celem zadania jest zwiększenie dostępności i rozszerzenie oferty profesjonalnej pomocy patologicznym hazardzistom, osobom z innymi uzależnieniami behawioralnymi, ich bliskimi i rodzinom. |
24 |
Program wzmacniania motywacji do ograniczenia zachowań ryzykownych wśród osób uzależnionych od hazardu lub innych uzależnień behawioralnych oraz wsparcia ich bliskich i rodzin. |
Przedmiotem zadania jest realizacja działań służących rozszerzeniu oferty pomocy dla osób dorosłych będących w grupach ryzyka z powodu uzależnienia od hazardu lub innych uzależnień behawioralnych oraz ich bliskich i rodzin. Program ma na celu motywowanie osób uzależnionych od hazardu lub innych czynności do podjęcia leczenia lub podtrzymania efektów terapii i zapobiegania nawrotom. |
25 |
Przeprowadzenie badań naukowych służących pogłębieniu wiedzy |
Zakres zadania umożliwia realizację różnorodnych projektów badawczych, które będą wnosiły znaczący wkład w dorobek naukowy i weryfikowały dotychczasowy stan wiedzy w zakresie uzależnień behawioralnych.
|
26 |
Przegląd i analiza narzędzi badawczych służących do pomiaru stopnia zagrożenia uzależnieniem od czynności, powstałych w ramach projektów współfinansowanych ze środków FRPH oraz narzędzi, które zostały z tych środków adaptowane. |
Przedmiotem zadania jest dokonanie przeglądu narzędzi badawczych służących do pomiaru stopnia zagrożenia uzależnieniem od czynności powstałych w ramach realizacji projektów badawczych dofinansowanych ze środków Funduszu Rozwiązywania Problemów Hazardowych, analiza i ocena ich użyteczności oraz upowszechnienie. |
27 |
Opracowanie metody wczesnej interwencji ukierunkowanej na rozpoznanie skali problemu e-uzależnień u nastolatków oraz przeprowadzenie procedury wczesnej interwencji ukierunkowanej na zmianę zachowania. |
Przedmiotem zadania jest opracowanie programu wczesnej interwencji ukierunkowanej na zmianę zachowania wśród dzieci i młodzieży nadużywającej mediów elektronicznych, realizowany poza placówkami szkolnymi. Oczekuje się, że efektem końcowym realizacji zadania będzie program przygotowany do wdrożenia w skali ogólnopolskiej, do zastosowania m.in. w poradniach leczenia uzależnień, poradniach psychologiczno-pedagogicznych.
|
Zadania do realizacji ze środków Funduszu Rozwiązywania Problemów Hazardowych w zakresie PRZECIWDZIAŁANIA NARKOMANII
Nr |
Nazwa zadania |
Opis zadania |
1 |
Kontynuacja i aktualizacja Ogólnopolskiej kampanii Bez Chemii Na Drodze
|
Opracowanie nowej odsłony ogólnopolskiej kampanii społecznej „Bez chemii na drodze”, która rozpoczęła się w roku 2020, dotyczącej ryzyka wypadków związanego z używaniem substancji psychoaktywnych podczas prowadzenia pojazdów. Zakładanym celem kampanii jest nadal wzmacnianie postaw i zachowań kierowców sprzyjających ograniczaniu ryzyka wiążącego się z prowadzeniem pojazdów pod wpływem alkoholu, środków odurzających, substancji psychotropowych i nowych substancji psychoaktywnych. |
2 |
Szkolenia dla jednostek samorządu terytorialnego |
Zorganizowanie i przeprowadzenie szkoleń mających na celu podniesienie kompetencji przedstawicieli jednostek samorządu terytorialnego (JST) na temat skutecznych strategii rozwiązywania w środowisku lokalnym problemów związanych z używaniem środków odurzających, substancji psychotropowych, środków zastępczych i nowych substancji psychoaktywnych |
3 |
Szkolenia przygotowujące nowych realizatorów programów profilaktyki uniwersalnej, rekomendowanych w ramach systemu rekomendacji
|
Zorganizowanie i przeprowadzenie szkoleń przygotowujących nowych realizatorów programów profilaktyki uniwersalnej, rekomendowanych w ramach systemu rekomendacji programów profilaktycznych i promocji zdrowia psychicznego, adresowanych w szczególności do dzieci i młodzieży szkolnej. Celem szkoleń jest upowszechnianie programów rekomendowanych na terenie Polski. |
4 |
Szkolenia przygotowujące nowych realizatorów programu wczesnej interwencji FreD goes net |
Zorganizowanie i przeprowadzenie szkoleń przygotowujących nowych realizatorów rekomendowanego programu wczesnej interwencji Fred goes net adresowanego do okazjonalnych użytkowników substancji psychoaktywnych. Projekt ogólnopolski. |
5 |
Opracowanie programu profilaktycznego z zakresu profilaktyki uniwersalnej, adresowanego do dzieci i młodzieży w wieku szkolnym, przystosowanego do wykorzystania przez nauczyciela w pracy zdalnej |
Dwuletni projekt mający na celu opracowanie programu profilaktycznego z zakresu profilaktyki uniwersalnej adresowanego do dzieci i młodzieży w wieku szkolnym przystosowanego do prowadzenia przez nauczycieli w ramach pracy zdalnej. Obejmujący: 1. Pilotażowe wdrożenie programu i przeprowadzenie ewaluacji formatywnej pilotażowej wersji programu. 2. Opracowanie materiałów metodycznych dla trenerów i realizatorów programu (program szkolenia, podręcznik dla realizatora, materiały dla uczestników programu dostosowane do wykorzystania w trybie zdalnym) 3. Przygotowanie kadry trenerów do upowszechniania programu. |
6 |
Szkolenie z zakresu profilaktyki uzależnień adresowane do pracowników sądów rodzinnych
|
Przedmiotem zadania jest zaplanowanie, zorganizowanie i przeprowadzenie szkolenia dla pracowników sądów rodzinnych z zakresu aktualnej wiedzy na temat profilaktyki opartej na naukowych podstawach, w tym ze szczególnym uwzględnieniem skutecznych strategii profilaktycznych wykorzystywanych w pracy z młodzieżą z grup podwyższonego ryzyka związanego z używaniem środków odurzających, substancji psychotropowych, środków zastępczych i nowych substancji psychoaktywnych. |
7 |
Szkolenia przygotowujące nowych realizatorów programów profilaktycznych, rekomendowanych w ramach systemu rekomendacji, rozwijających kompetencje rodziców oraz osób pracujących z dziećmi i młodzieżą |
Zorganizowanie i przeprowadzenie szkoleń przygotowujących nowych realizatorów programów profilaktycznych rozwijających kompetencje wychowawcze i profilaktyczne rodziców, wychowawców /nauczycieli/pedagogów, rekomendowanych w ramach systemu rekomendacji programów profilaktycznych i promocji zdrowia psychicznego. Celem szkoleń jest upowszechnianie programów rekomendowanych na terenie Polski. |
8 |
Wspieranie realizacji programu wczesnej interwencji FreD goes net |
Realizacja programu FreD goes net w ponad na terenie całego kraju. Rozpowszechnienie programu wymaga współpracy z szeregiem podmiotów mogących kierować odbiorców do programu, m.in. policją, sądami, placówkami oświatowymi, służby zdrowia. Program FreD został po raz pierwszy wdrożony w Polsce w latach 2007-2010 przez Krajowe Biuro ds. Przeciwdziałania Narkomanii i jest systematycznie upowszechniany, aktywnie działa ponad 200 przeszkolonych realizatorów. Program FreD jest programem wczesnej interwencji opartej na naukowych podstawach, znajduje się w bazie Programów Rekomendowanych. |
9 |
Aktualizacja podręcznika dla realizatorów programu wczesnej interwencji FreD goes net i adaptacja programu do realizacji zdalnej z wykorzystaniem systemów teleinformatycznych |
Dwuletni projekt dotyczący programu wczesnej interwencji Fred Goes net obejmujący następujące działania: 1. Aktualizacja podręcznika programu uwzględniająca doświadczenia z wcześniejszych realizacji programu oraz aktualną wiedzę na temat epidemiologii i mechanizmów zachowań ryzykownych młodzieży oraz najnowsze wyniki ewaluacji programu. 2. Adaptacja zaktualizowanego programu do realizacji zdalnej z wykorzystaniem systemów teleinformatycznych oraz jego pilotażowa realizacja |
10 |
Ewaluacja programów profilaktycznych o naukowych podstawach adresowanych do dzieci i młodzieży |
Celem zadania jest zwiększenie oferty programów profilaktycznych i promocji zdrowia psychicznego o udowodnionej skuteczności. Obejmuje ono przeprowadzenie ewaluacji procesu i wyników programów profilaktycznych. Do wyboru jest jeden z poniższych wariantów realizacji zadania: 1. Przeprowadzenie ewaluacji programu profilaktycznego, który znajduje się już w systemie rekomendacji (na poziomie I – „Program obiecujący” albo na poziomie II rekomendacji – „Dobra praktyka”) ale do tej pory nie przeprowadzono badań odnoszących się do wpływu programu na zmiany zachowania u jego odbiorców. 2. Przeprowadzenie ewaluacji programu profilaktycznego, który zostanie zgłoszony do Systemu Rekomendacji albo jest już w procesie rekomendacji, lecz nie był poddany ewaluacji. |
11 |
Ewaluacja formatywna Centrów Redukcji Szkód |
Przedmiotem zadania jest przeprowadzenie ewaluacji formatywnej centrów redukcji szkód funkcjonujących od 2018 roku. Celem zadania jest ocena, które |
12 |
Działania z zakresu ograniczania szkód zdrowotnych i społecznych ukierunkowanych na profilaktykę HIV, HCV, HBV i innych chorób zakaźnych wśród osób używających narkotyków. |
Prowadzenie działań zmierzających do ograniczenia występowania ryzyka szkód zdrowotnych i społecznych wynikających z używania substancji psychoaktywnych, ukierunkowanych na profilaktykę HIV, HCV, HBV i innych chorób. Zadanie w szczególności koncentruje się na wspieraniu ulicznych i stacjonarnych programów redukcji szkód oraz wsparciu społecznym i socjalnym. |
13 |
Utworzenie i prowadzenie Centrów Zintegrowanej Pomocy i Redukcji Szkód
|
Utworzenie i prowadzenie Centrum Zintegrowanej Pomocy i Redukcji Szkód dla osób używających szkodliwie i uzależnionych od środków odurzających, substancji psychotropowych i nowych substancji psychoaktywnych. W ramach Centrum powinien być prowadzony kompleksowy program redukcji szkód zdrowotnych i społecznych, w tym oddziaływania środowiskowe. |
14 |
Programy terapii kierowane do osób używających szkodliwie i uzależnionych od konopi oraz ich rodzin i bliskich. |
Realizacja programu terapii Candis skierowanego do osób używających szkodliwie i uzależnionych od przetworów konopi oraz do ich rodzin i bliskich, uzupełnionego o działania obejmujące wsparcie społeczne, prawne i pogłębione oddziaływania psychoterapeutyczne realizowane w trybie ambulatoryjnym. Zadanie odpowiada na wysokie potrzeby użytkowników przetworów konopi indyjskich, które są najbardziej popularnymi i rozpowszechnionymi nielegalnymi substancjami psychoaktywnymi w Polsce. W skali roku jest to ponad 2 tys. odbiorców. |
15 |
Zorganizowanie międzynarodowej konferencji dla przedstawicieli jednostek samorządu terytorialnego |
W ramach zadania planowane jest zlecenie do realizacji zorganizowanie międzynarodowej konferencji dla przedstawicieli jednostek samorządu terytorialnego i współpracujących z JST podmiotów na temat monitorowania problemu narkotyków i narkomanii oraz przeciwdziałania narkomanii na poziomie lokalnym |
16 |
Badanie systemu pomocy osobom uzależnionym |
Celem badań będzie uzyskanie szerszego, wychodzącego poza rutynowe statystyki, obrazu lecznictwa osób uzależnionych na podstawie badania placówek leczniczych. Badanie ma obejmować m.in pytania o źródła finansowania, ofertę, jaką proponują pacjentom placówki leczenia i rehabilitacji, dostępność leczenia, jego cele, utrzymywanie się w programie, monitorowanie pacjentów po zakończeniu programu, charakterystykę pacjentów oraz personelu placówek leczenia osób uzależnionych. |
17 |
Badanie ewaluacyjne artykuł 62a |
W ramach zadania zostanie przeprowadzona ewaluacja wdrażania artykuł 62a Ustawy o przeciwdziałaniu narkomanii dającego prokuratorowi lub sędziemu możliwość umorzenia postępowania w sprawach o posiadanie nieznacznych ilości środków odurzających lub substancji psychotropowych na własny użytek jak również ocena skuteczności szkoleń wśród sędziów i prokuratorów dotyczących stosowania ww. artykułu |
18 |
Badanie wpływu COVID-19 na system pomocy osobom uzależnionym. |
Celem badania będzie analiza wpływu epidemii COVID-19 na system pomocy osobom uzależnionym w tym na podejmowane działania profilaktyczne. |