Działania marketingowe producentów "dopalaczy" wpływają na opinię użytkowników o nieszkodliwości dopalaczy, jak również o ich niskim lub też zerowym potencjale uzależniającym. Prowadzone działania marketingowe mają duży zakres i zapewne przyczyniają się do wzrostu zainteresowania tymi substancjami przez młodych ludzi.
Reagowanie na problem
Uchwalony przez Sejm zakaz sprzedaży "dopalaczy" i wprowadzenie kary administracyjnej za wytwarzanie i wprowadzanie do obrotu środków zastępczych nie sprawią, że problem ich zażywania całkowicie zniknie. Dlatego niezwykle istotne są działania edukacyjne, mające na celu uświadomienie młodym ludziom ryzyka związane z używaniem substancji psychoaktywnych, jak również uczenie asertywności w przypadku presji ze strony otoczenia.
Wspierając te działania, Krajowe Biuro pragnie udostępnić wszystkim zainteresowanym osobom materiały pomocowe do spotkań z młodzieżą i opiekunami.
Debata "Smak życia"
Kluczową pozycją jest scenariusz zajęć z młodzieżą pt. "Smak życia, czyli debata o dopalaczach", stworzony przez Krzysztofa Andrzeja Wojcieszka, autora licznych programów edukacyjno-profilaktycznych oraz publikacji dotyczących problemów współczesnego człowieka w kontekście zjawiska używania substancji psychoaktywnych.
Przedstawiane przez niego podejście do "dopalaczy" oraz propozycje zajęć objaśniają i odnoszą się do wspomnianych działań marketingowych, czy motywów zachowań.
Proponowany program jest zaplanowany jako narzędzie profilaktyki uniwersalnej, a zatem nie jest przeznaczony do pracy z osobami, które już mają rozległy kontakt z "dopalaczami". Głównym zadaniem opracowanego narzędzia jest zmniejszenie prawdopodobieństwa, że młodzi ludzie dorastając będą sięgać po "dopalacze".
Założeniem programu, adresowanego do młodzieży szkolnej w wieku 15-18 lat, jest dostarczenie podstawowych informacji na temat "dopalaczy" oraz zagrożeń wynikających z ich używania. Program zajęć jest ustrukturalizowany, ale jednocześnie elastyczny i stosunkowo łatwy do realizacji. Składa się z kilku elementów, które można dostosować do długości zajęć, czy pod względem stopnia czynnego zaangażowania uczestników.
Program nie opiera się na ogromie specjalistycznej wiedzy prowadzącego, ale na strukturze pytań i stawianych problemów. Jego istotą jest zestaw pytań dydaktycznych i zadań do wykonania uruchamianych w odpowiedniej kolejności. Wykorzystywane metody aktywizujące obejmują m.in. burze mózgów, dyskusje, głosowania indykacyjne, ankiety, scenki dramowe.
Współpraca z rodzicami
Dopełnieniem zajęć z młodzieżą, jest scenariusz spotkania pedagoga, czy wychowawcy klasy z rodzicami oraz propozycje dotyczące współdziałania opiekunów ze szkołą.
Scenariusz spotkania ułatwia nauczycielowi zwrócenie uwagi rodziców na nowe zagrożenie jakim są „dopalacze” oraz umożliwia pozyskanie rodziców jako koalicjantów szkoły w chronieniu dzieci i młodzieży przed szkodami wynikającymi z używania środków psychoaktywnych.
Warto również zapoznać się z obszernymi materiałami na temat "dopalaczy", które powstały w ramach internetowej kampanii Krajowego Biura, prowadzonej pod hasłem "Dopalacze mogą cię wypalić. Poznaj fakty" prowadzonej pod adresem www.dopalaczeinfo.pl.
do pobrania: