Zadania publiczne w zakresie ochrony i promocji zdrowia oraz przeciwdziałania uzależnieniom zlecane są z uwzględnieniem przepisów ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie (Dz. U. Nr 96 poz. 873 z późn.zm.). Podstawą prawną udzielania dotacji budżetowych na zadania publiczne jest art. 150 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych z późn.zm.
Postępowanie konkursowe odbywa się na zasadach określonych w ustawie o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie. Udzielanie dotacji na zadania odbywa się w drodze corocznego Otwartego Konkursu Ofert na realizację zadań publicznych z zakresu przeciwdziałania narkomanii.
Realizatorami przedmiotowych zadań mogą być podmioty nie zaliczone do sektora finansów publicznych, tj. nie ujęte w art. 4 ust. 1 ustawy o finansach publicznych. O przyznanie dotacji ubiegać mogą się stowarzyszenia, fundacje oraz inne jednostki nie będące w sektorze finansów publicznych.
Dotacje przyznawane w ramach konkursu udzielane są wyłącznie na projekty realizacji zadań konkursowych, a nie na programy pracy placówek. Oferty konkursowe są oceniane przez Komisję Konkursową powołaną Zarządzeniem Dyrektora Krajowego Biura i działającą na podstawie regulaminu.